Cathelijne's Reis

Cathelijne Lania (41) 
eigenaresse / oprichtster A Beautiful Story | wonend in Soest met Henk en haar dochters Famke (8) en Sylka (6) | dromer & do-er 


Waarom heb je A Beautiful Story opgericht?
Tien jaar geleden belde mijn moeder mij op nadat ze in Nepal was geweest: “Heel verdrietig, de zilverfabriek heeft problemen, er is niet genoeg werk, twaalf mensen verliezen hun baan”. De eigenaar is een vriend van ons, ik heb hem ontmoet tijdens mijn vrijwilligerswerk in Kathmandu. Ik voelde gelijk dat ik dit niet kon laten gebeuren. Het voelde als een ‘roeping’.

 Hoe heeft deze keuze je leven beïnvloedt?
In die tijd werkte ik op de marketing afdeling van een groot internationaal koffiebedrijf. Eigenlijk was ik niet gelukkig na vijf jaar. Ik had een budget van miljoenen euro’s, leuke collega’s en het werk was uitdagend, maar het gaf me geen voldoening. Ik realiseerde me dat ik er heel veel energie in stopte, alleen maar om de aandeelhouders nog rijker te maken. Ik voelde me af en toe erg alleen in deze situatie. Elke dag presteren, politieke agenda’s beïnvloeden, de schijn ophouden. Zo ben ik niet. Hier afstand van nemen gaf me financiële onzekerheid maar tegelijk ook iets heel belangrijks, namelijk vrijheid!

En toen… je kwam in Nepal aan, hoe ben je begonnen?
Het geheim is om gewoon te beginnen. Zonder enige kennis van sieraden, mode of productie, hebben we een collectie gemaakt. Ik kwam terug met een koffer vol sieraden en ik begon met verkopen! Eerst reisde ik het hele land af als een Tupperware verkoopster. Verhalen vertellend in woonkamers overladen met vrouwen. Later voegden de eerste winkels bij ons om onze sieraden te verkopen. Nu hebben we 600 verkooppunten over de hele wereld.

Dromer of do-er?
Ik ben één van de grootste dromers die ik ken. Sommige mensen zeggen dat ik tien meter boven de grond zweef. Maar ze zien niet altijd mijn praktische kant. Mijn troef is vooral om mensen te mobiliseren die helpen in het doe-gedeelte. Dromen zonder iets te doen, gaat niks veranderen. Het vereist enorme wilskracht om je dromen te realiseren. Eén van mijn favoriete quotes komt van Walt Disney: “If you can dream it, you can do it”.

Tijd machine: wat is de 10-jaren droom van A Beautiful Story?
In tien jaar, hoop ik dat het een multi-miljoenen bedrijf is. Niet omdat ik rijk wil worden, maar om een positieve impact op de wereld te hebben. Klinkt dat te idealistisch? A Beautiful Story is er om mensen aan te moedigen op hun persoonlijke pad. De mensen die onze producten kopen en de mensen die onze producten maken. We kennen zoveel getalenteerde ambachten. Mijn droom is om het merk uit te breiden naar meer producten in mode, interieur en cadeaus. Op deze manier kunnen we meer mensen inspireren en meer banen creëren.

Wat is je belangrijkst levensles?
De essentie is “ik ben wie ik ben” en misschien nog belangrijker: “dat is oke”. Voor een lange periode heb ik geprobeerd de beste versie van mezelf te zijn, vanuit het perspectief van anderen. Niet bewust trouwens, het gebeurde gewoon. Sinds enige tijd ben ik me meer bewust van mijn diepere zelf en de rol die ik in de wereld wil vervullen. Het maakt me rustig en blij.

Wat heb je geleerd na 10 jaar A Beautiful Story?
Grappig, terwijl ik aan deze vraag dacht, realiseerde ik me dat we vorig jaar mijn levenslessen hebben omgezet in onze kernwaarden!

De 4 kernwaarden van A Beautiful Story
Wanneer we ’s ochtends binnenkomen op kantoor, gaan we naar de keuken of koffie of thee te maken. Hier hebben we onze kernwaarden aan de muur hangen. Dit is wie wij zijn, hoe we handelen en beslissen we welk pad we opgaan. Het herinnert ons er dagelijks aan dat we hier zijn om mensen te inspireren en empoweren om hun eigen mooie verhaal te leven

Durf te zijn
Het engste, maar naar mijn mening het mooiste om te doen, durf jezelf te zijn. Dit betekent opkomen voor je waarden, soms links afslaan, wanneer de rest rechtsaf slaat en kwetsbaar durven te zijn.

Geloof in magie
Peter Pan heeft ons geleerd dat je kunt vliegen als je ‘gelukkige gedachten’ hebt. Boeddha zei “wat je denkt, word je’. Het moeilijk is om diep te geloven. Het is niet iets dat je eenvoudigweg kunt creëren. Je gelooft, of je gelooft niet. Maar het helpt om erover te praten, erover na te denken, het te visualiseren en elke dag aandacht te schenken aan je dromen.

Geef nooit op
Soms kwamen we vast te zitten en leek er geen uitweg meer te zijn. Door verder e gaan en om hulp te vragen, zijn we erin geslaagd een stap verder te komen. Het betekent niet dat je altijd vasthoudt aan wat je bent begonnen. Als het niet het bijdraagt aan het grotere doel, moet het veranderd worden, maar als je iets wilt, blijf gewoon doorgaan.

Verbinding
Verbinding is wat ons drijft. Zonder verbinding is er geen geluk, denk ik. Voor mij is het erg belangrijk om als basis verbondenheid te hebben. Met onze agenten, retailers, team en producenten.